محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

خواب قیلوله و تقویت حافظه‎



بسم الله الرحمن الرحیم

خواب قیلوله و تقویت حافظه

برای مشاهده متن روی ادامه مطلب کلیک کنید

از نظر علمی:

جام جم آنلاین: دانشمندان آلمانی می گویند خواب های کوتاه معروف به قیلوله به ویژه خواب بعدازظهر باعث تقویت حافظه می شود.
به نوشته عرب آنلاین‌، محققان دانشگاه سالزبرگ گفتند: خواب قیلوله برای سلامتی ذهن و روان بسیار مفید است. آن ها با بررسی 22 فرد 19 تا 30 ساله و انجام آزمایش های مشخص‌، دریافتند برخی از وظایف ادراکی پس از کار بلافاصله دریافت می شود.
برخی دیگر پس از گذشت زمانی کوتاه و تعدادی نیز پس از یک ساعت دریافت می شوند. محققان گفتند: بهترین دریافت پس از خواب قیلوله است و باعث به خاطر سپرده شدن تمامی کلمات و بالا رفتن سرعت آموزش می شود.
کارشناسان افزودند: استراحت پس از کار‌، حتی برای زمانی کوتاه‌، باعث می شود مغز تجدید قوا کرده و بتواند بهتر کار کند.
در حدیث نبوی آمده که حضرت محمد صلی الله علیه و سلم گفتند: خواب قیلوله را فراموش نکنید.
یکى از مسائلى که در میان مردم، بویژه قشرهاى مذهبى رایج است و کم و بیش مردم آشنا با فرهنگ دینى با آن آشنایى دارند، مسأله خواب قیلوله است. در فرهنگ دینى ما بر انجام خواب قیلوله بسیار تأکید و سفارش مى شود. برخى خود را به انجام آن عادت داده اند و بسیارى نیز در حسرت و آرزوى انجام آن هستند؛ اما مشغله هاى روزمره مانع آن مى شود. تا حدى نیز به مسأله خواب قیلوله رنگ دینى داده شده است، و در برخى کتاب هاى روایى بابى تحت عنوان «استحباب خواب قیلوله» ۲ باز شده است. آنچه هم اکنون از زمان خواب قیلوله، میان خواص و عوام شهرت دارد، خواب پیش از ظهر است. درباره مقدار آن نیز از یک ساعت تا یک ربع پیش از اذان ظهر اظهار نظر مى شود. هدف پژوهش حاضر، بررسى زمان خواب قیلوله است. براى بررسى این مسأله تحلیل و توصیفى از خواب قیلوله در قرآن کریم و فرهنگ عربى صورت خواهد گرفت. نیز تأملى بر استحباب آن در متون دینى خواهیم داشت. پیش از این هر دو، ابتدا روایات خواب قیلوله را مرور خواهیم کرد.

از نظر مذهبی:

خواب قبل از ظهر تا ظهر و بعد از نماز ظهر تا عصر است، که مستحب است و در آن وقت اگر کسی خوابی ببیند دروغ نمی شود . و این خواب رفع کننده کسالت و هضم کننده غذا است .

شخصی به خدمت حضرت رسول (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه) آمد و عرض کرد که من حافظه قوی داشتم و اکنون فراموشی بر من غالب شده است . حضرت فرمودند که آیا خواب قیلوله می کردی و حال ترک کرده ای ؟ گفت : بلی . حضرت فرمودند که باز خواب قیلوله بکن . چنان کرد و حافظه اش برگشت . و در روایت دیگر است که خواب قیلوله نعمت است و نیکو یاوری است بر بیداری و عبادت شب . (حلیة المتقین ، ص170)

حضرت صادق (علیه السلام ) : خواب بامداد شوم است و روزی را منع می کند و رنگ را زرد می کند و صورت را زشت می کند ... و به درستی که خداوند روزی را ما بین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت می نماید ...و مرغ بریان و ترنجبین بر بنی اسرائیل در این وقت نازل می شد ، هر که در این وقت خواب بود ، بهره او نازل نمی شد.

خواب قیلوله مستحب و مخصوص نیمروز اما کوتاه است. ساختار وجودی انسان به نوعی است که در طول شبانه روز و بعد از یک دوره بیداری به استراحت و خواب نیاز دارد. هنگامی که خورشید در مغرب پنهان می گردد و تاریکی گسترده می شود، همه چیز تعطیل شده و هنگام خواب و استراحت فرا می رسد تا بدن با استراحت شبانه و تجدید نیرو دگرباره در روز به کار و فعالیت برخیزد. خداوند شب را آفرید تا انسان در آن آرامش پیدا کند. اما خوابیدن به مدت کوتاه در طول روز انکار نشده و حتی از فوایدی برخوردار است. چنین خوابی موجب تجدید قوا و بازیابی نیرو می شود. (ر ک: شهید دکتر پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 17، ص 153.)

داستان کوتاه و پند آموز

روزی مردی ثروتمند در اتومبیل جدید و گران قیمت خود با سرعت فراوان از خیابان کم رفت و آمدی می گذشت. 
ناگهان از بین دو اتومبیل پارک شده در کنار خیابان یک پسر بچه پاره آجری به سمت او پرتاب کرد.پاره آجر به اتومبیل او برخورد کرد . 
مرد پایش را روی ترمز گذاشت و سریع پیاده شد و دید که اتومبیلش صدمه زیادی دیده است. به طرف پسرک رفت تا او را به سختی تنبیه کند.

پسرک گریان با تلاش فراوان بالاخره توانست توجه مرد را به سمت پیاده رو، جایی که برادر فلجش از روی صندلی چرخدار به زمین افتاده بود جلب کند. پسرک گفت:"اینجا خیابان خلوتی است و به ندرت کسی از آن عبور می کند. هر چه منتظر ایستادم و از رانندگان کمک خواستم کسی توجه نکرد. برادر بزرگم از روی صندلی چرخدارش به زمین افتاده و من زور کافی برای بلند کردنش ندارم. "برای اینکه شما را متوقف کتم ناچار شدم از این پاره آجر استفاده کنم ".

مرد متاثر شد و به فکر فرو رفت... برادر پسرک را روی صندلی اش نشاند، سوار ماشینش شد و به راه افتاد .... در زندگی چنان با سرعت حرکت نکنید که دیگران مجبور شوند برای جلب توجه شما پاره آجر به طرفتان پرتاب کنند! خدا در روح ما زمزمه می کند و با قلب ما حرف می زند. اما بعضی اوقات زمانی که ما وقت نداریم گوش کنیم، او مجبور می شود پاره آجری به سمت ما پرتاب کند. این انتخاب خودمان است که گوش کنیم یا نه!

همه چیز سیاست نیست، فرهنگ را دریابیم

همه چیز سیاست نیست . مادام که به این باور نرسیم و گمان کنیم همه ما باید سیاسی باشیم، رفتارهای سیاسی داشته باشیم، درباره سیاست بحث کنیم و خلاصه همه چیز را در سیاست جست و جو کنیم روی خوش پیشرفت و آبادانی ایران را نخواهیم دید. 

از یک منظر، سیاست مانند آب است و هزاران خاصیت دارد اما بر آب نمی توان خانه ای بنا کرد و «خانه ای روی آب» یادآور بنای بی بنیاد است.

اینها در حالی است که بسیاری از مشکلات ما ایرانی ها ریشه در معضلات فرهنگی دارد و تا به اصلاح امور فرهنگی اقدام نکنیم مشکلات دیگرمان حل نمی شود . 

ما کم مطالعه می کنیم و زیاد نظریه پردازی می کنیم، خیلی کم تحقیق می کنیم اما سریع و قاطع قضاوت می کنیم، به جای اینکه به امروز خود فکر کنیم یا به تاریخ گذشته می بالیم یا از آینده نیامده می نالیم. دروغ در جامعه رواج پیدا کرده و با جیب خالی، پُزمان عالی است؛ در عروسی و در عزا. دوست داریم خیلی زود راه صد ساله را برویم اما کار امروز را به فردا می اندازیم، هر قدر بگویند در مصرف آب صرفه جویی کنید اصلا باور نداریم کشور ما در ناحیه گرم و نیمه خشک کره زمین واقع شده و باز اسراف می کنیم وهر چه بگویند در مصرف بنزین و سوخت، صرفه جویی کنید باز هم ماشین را بر می داریم و در شهر دور دور می زنیم و ... 

مردمِ مجموعه های تلویزیونی، رسانه ملی یا خانه های بزرگ ویلایی دارند یا در آپارتمان های دوبلکس بزرگ زندگی می کنند . آدم های خوب شان در حد یک بیمار مازوخیستی خود آزارند و آدم های بدشان در حد بیمار سادیستی، دیگر آزار. سالمندان شان هم یا عقل کل اند یا بی عقل!

کره ای ها و ژاپنی ها اما با همه پیشرفت هایی حیرت آور تکنولوژیک، همچنان سریال هایی می سازند که زندگی دشوار شخصی در طبقات فرودست جامعه را تصویر می کشد و نشان می دهد فرد چگونه سال ها تلاش می کند تا مشکلات خود را حل کند، صبور است و قوی و سرانجام بر مشکلات فائق می آید و شکست ها او را از پا در نمی آورد. اما موضوعات سریال های ما ربطی به زندگی عادی مردم ندارد و اصلا فرهنگ سازی و کار و مولد بودن و صرفه جویی و ... دغدغه آنها نیست. 
  
متن اکثر پیامک هایمان تمسخر یکی از اقوام ایرانی است. شماری از ما شهرنشینان، وقتی می خواهیم کسی را تحقیر کنیم او را روستایی خطاب می کنیم و معتقدیم  آدم های بی فرهنگ،گاو و گوسفند خود را فروخته و به شهر آمده اند!

 در کجای دنیا با چنین فرهنگی که روستایی تولید کننده و مولد و زحمت کش را استهزا می کنند و شهرنشین مصرف کننده را تمجید، می توان اقتصاد آن کشور را ساخت؟ مگر نه این است که رشد مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرها و از شهرستان ها به تهران سبب بروز مشکلات عدیده ای برای اقتصاد کشور شده است؟ مگر نه این است که اکنون اگر در روستاها امکانات هم باشد میل به مهاجرت به شهرنشینی زیاد شده است؟ با این وضعیت قطعا امکان تحقق ایران توسعه یافته و آباد صرفا از طریق فعالیت های سیاسی ممکن نیست. اگر آزادترین انتخابات را هم داشته باشیم، باز به دلیل فقر فرهنگی مان به جای یک نخبه علمی و اجرایی، نخبگان هنری و ورزشی و ... را برای حل مشکلات تهران به شورای شهر می فرستیم!

در کشور ما علم یک استاد دانشگاه در رشته برنامه ریزی شهری فقط به این کار می آید که به دانشجویانش تدریس کند و هیچ کس سراغ شان نمی رود تا بپرسد شما بعد از سال ها مطالعه و تحقیق و تخصص یافتن در برنامه ریزی و آمایش سرزمین جز درس دادن در دانشگاه چه می کنید اما یک ورزشکار به سادگی و به پشتوانه شهرت خود می تواند وارد شورای شهر شود. بعد هم همه می نشینیم و انتقاد می کنیم چرا مشکلات شهر حل نمی شود؟

  می دانیم که تهران هم از لحاظ تاریخی و به دلیل خشک شدن سفره های زیرزمینی و وضعیت بافت های فرسوده اش در صورت وقوع یک زلزله می تواند میلیون ها کشته بر جای بگذارد و یک فاجعه انسانی را ایجاد کند اما باز فکر می کنیم برای شورای شهر باید به جای محققی که  ده ها جلد کتاب نوشته ، به قهرمانی رای بدهیم که می تواند وزنه چند صد کیلویی را بلند کند!

پس شاید بهتر باشد به جای این همه بحث های سیاسی - گاه بی ثمر و بی حاصل- کمی به اصلاح فرهنگ خودمان فکر کنیم. فرهنگ دلال گرا ، کم کار ، عقل در چشم ، کم مطالعه و دور از تحقیق که ریشه بسیاری از مشکلات امروز ماست باید اصلاح شود. از خودمان شروع کنیم و همت کنیم برای اصلاح نقاط ضعف فرهنگی خودمان . قطعا نقاط قوت زیادی هم داریم اما همین نقاط ضعف ، پاشنه آشیل ماست.
 
نیاز به راه اندازی کمپین های بزرگ فرهنگی داریم که بانی آن ها خود مردم باشند و نسبت به رفع نقاط ضعف مان تلاش کنند . سخت هم نیست . از یک جا باید شروع کنیم . برای گام اول بیاییم دیگر علیه اقوام ایرانی لطیفه نسازیم، این گونه لطیفه ها را پخش نکنیم و به این لطیفه ها نخندیم.

 چگونه است که در اکثر آثار طنز قدما، صحبتی از آذری و گیلکی و لر و عرب و ... نیست؟ باید از یک جا شروع کرد و این شاید شروع خوبی باشد برای نشان دادن همت مان. باید اصلاح نقایص فرهنگی را در گام های مختلف تعریف کنیم و شروع کنیم. این ها البته می تواند گام اول باشد . 

اثرات عجیب لباس آبی رنگ بر روی بدن‎

آبی رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوب‌ترین رنگ در بین مردان است. این رنگ احساس آرامش را به ذهن می‌آورد و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است. همچنین این رنگ می‌تواند احساس غم، درون‌گرایی یا گوشه‌گیری را در بعضی افراد به وجود آورد و با نگاه کردن به آن به انسان احساس افسردگی، ترس و جدا شدن از دنیای بیرون، دست می‌دهد.
 جام جم سرا: رنگ آبی معمولاً در دفتر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون افراد در اتاق‌های آبی کارآیی بیشتری دارند. همچنین در موقعیت‌های شغلی باعث جلب اعتماد طرف مقابل به شما می‌شود.

آبی یکی از رنگ‌هایی است که باعث کاهش اشتها می‌شود و در بعضی از برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌شود که از بشقاب‌های آبی برای خوردن غذا استفاده شود. به‌طور کلی رنگ آبی نشان‌دهنده آرامش، معنویت و پارسائی است و اغلب نشانه تکامل روحی و معنوی است.

رنگ آبی احساس سرما را در بدن به‌وجود می‌آورد به همین جهت، در درمان تب و التهابات پوستی مؤثر است و با متعادل کردن حرارت بدن و کاهش گرمای آن به رفع این مشکلات کمک می‌کند. رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن شده و فشار خون را پائین آورد. این رنگ در افراد عصبی یا کسانی که اختلال خواب دارند و همچنین در درمان رماتیسم، سردرد، گرفتگی عضله و سوختگی نیز کاربرد دارد.

طیف‌های گوناگون رنگ آبی تاثیرات متفاوتی بر بیننده دارند. آبی آسمانی با میزان استفاده اکسیژن بدن در ارتباط است. رنگ آبی روشن به شدت خاصیت گندزدایی و میکروب‌کشی داشته و بدن انسان به کمک این رنگ می‌تواند تمام ناراحتی‌‎های روحی، افسردگی و بیماری‌های ذهنی را از بین ببرد. آبی‌ روشن یادآور آسمان و رنگ صلح و آرامش بوده و نشانه فرد صادق، درست‌کار و وفادار و نشان‌دهنده قدرت بالای تجسم و شهود است.

آبی لاجوردی در رفع بیماری‌های روحی و فیزیکی بسیار مفید است. این رنگ به‌دلیل ارتباط با مرکز چاکرای عصبی باعث ایجاد تعادل در سیستم عصبی نیز می‌شود. نیروی رنگ لاجوردی خون را تصفیه می‌کند و بر روی سینوس‌های صورت تاثیر مثبت دارد. تابش رنگ لاجوردی می‌تواند کبودی، کک و مک، آبله ،جوش، آکنه و… را از بین ببرد. علاه بر اینها رنگ لاجوردی خاصیت سکون و آرامش‌بخشی بسیاری دارد، اما باید توجه داشت که استفاده زیاد از رنگ لاجوردی می‌تواند بی‌مسئولیتی و بی‌قیدی در فرد ایجاد نماید. همچنین آبی لاجوردی گرفتگی عضله و اضطراب را برطرف می‌کند.

آبی نیلی تنها رنگی است که با انرژی فوق‌العاده خود تمامی بدن را تحت پوشش قرار می‌دهد. رنگ نیلی خاصیت آرام بخشی بسیار قوی دارد و در رفع و درمان تب‌های شدید بسیار موثر است.

سرمه‌ای روشن طیف غلیظ و تیره آبی است و بهترین انرژی را در رفع بحران‌ها و ناراحتی‌های روحی دارد. سرمه‌ای روشن روح نشاط و سرزندگی را به انسان تزریق می‌کند و میکروب را از بدن دفع می‌کند. این رنگ در حفظ سلامتی پوست بسیار مفید است و در رفع خستگی‌های جسمانی و بیماری‌های گوش نیز موثر است.
انتخاب رنگ‌های مناسب برای لباس چیزی فراتر از سلیقه شخصی است. ممکن است متخصص طراحی لباس ترکیب رنگی را برای لباس بپسندد ولی پسند دیگران چیز دیگری باشد. متخصص‌ طراحی لباس رنگ‌هایی را کنار هم می‌چیند که با هم هماهنگ باشند چون هماهنگی در رنگ لباس می‌تواند تصویر بهتری از شخص نشان دهد.

بیشتر افراد به دلیل علاقه به یک رنگ خاص بیشتر لباس‌ها‌یشان را در آن مایه انتخاب می‌کنند در حالی‌که از قدرت رنگ‌ها و توانایی تاثیرگذاری آنها بر شخصیت خود بی اطلاع هستند. واقعیت این است که آنچه در هر ملاقات، پیش از چیزهای دیگر به چشم بیننده می‌رسد، لباس و رنگ لباس طرف مقابل است. بنابراین رنگ‌ها می‌توانند علاوه بر ایجاد اثرات متفاوت بر خلق و خوی افراد، بر روابط آنها با دیگران نیز تأثیر بگذارند.

پوشیدن لباس‌های روشن باعث می‌شود شخص انرژی مثبت را انتقال دهد و عشق و بالندگی را به اطراف خود پخش کند. آبی رنگ آسمان و دریاست و لباس‌های آبی آرامش را القاء می‌کنند. اگر شما یک پیراهن یا روسری آبی روشن بپوشید، جوان و پرانرژی به نظر می‌آیید. به همین دلیل است که از این رنگ در طراحی لباس‌های ورزشی زیاد استفاده می‌شود. همچنین استفاده از رنگ‌های روشن باعث افزایش روحیه و ایجاد حالت شادابی، به ویژه پس از روزهای غمگین زمستان می‌شود.
آبی پررنگ نشانه وقار است بنابراین گوشواره‌ها و گردنبندهایی از این رنگ شخص را سنگین‌تر جلوه می‌دهد. آبی نشانه نظافت و پاکیزگی نیز هست، به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان و کادر بهداشتی از این رنگ در لباس‌هایشان استفاده می‌کنند.

هرچند استفاده از رنگ‌های ملایم در طراحی لباس خانم‌ها، شخصیت آنها را ملایم‌تر نشان می‌دهد اما استفاده کامل از مجموعه‌ای از رنگ‌های سرد احساس منفی را به بیننده منتقل می‌کند، بنابراین استفاده از رنگ‌های گرم و زنده در ترکیب لباس کار مناسبی است.

برای ایجاد هماهنگی بین لباس آبی و لباس‌های دیگر می‌توان از رنگ‌های مکمل استفاده کرد. نارنجی رنگ مکمل آبی است و زمانی که کنار آن قرار می‌گیرد از سرمای آبی کاسته و شور و هیجان را به آن اضافه می‌کند. همچنین استفاده از رنگ بنفش یا قهوه‌ای در کنار آبی برای کسانی مناسب است که به رنگ‌های گرم و زنده علاقه نداشته و در عین حال می‌خواهند از سردی لباس‌های خود کم کنند.