محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

خواب قیلوله و تقویت حافظه‎



بسم الله الرحمن الرحیم

خواب قیلوله و تقویت حافظه

برای مشاهده متن روی ادامه مطلب کلیک کنید

از نظر علمی:

جام جم آنلاین: دانشمندان آلمانی می گویند خواب های کوتاه معروف به قیلوله به ویژه خواب بعدازظهر باعث تقویت حافظه می شود.
به نوشته عرب آنلاین‌، محققان دانشگاه سالزبرگ گفتند: خواب قیلوله برای سلامتی ذهن و روان بسیار مفید است. آن ها با بررسی 22 فرد 19 تا 30 ساله و انجام آزمایش های مشخص‌، دریافتند برخی از وظایف ادراکی پس از کار بلافاصله دریافت می شود.
برخی دیگر پس از گذشت زمانی کوتاه و تعدادی نیز پس از یک ساعت دریافت می شوند. محققان گفتند: بهترین دریافت پس از خواب قیلوله است و باعث به خاطر سپرده شدن تمامی کلمات و بالا رفتن سرعت آموزش می شود.
کارشناسان افزودند: استراحت پس از کار‌، حتی برای زمانی کوتاه‌، باعث می شود مغز تجدید قوا کرده و بتواند بهتر کار کند.
در حدیث نبوی آمده که حضرت محمد صلی الله علیه و سلم گفتند: خواب قیلوله را فراموش نکنید.
یکى از مسائلى که در میان مردم، بویژه قشرهاى مذهبى رایج است و کم و بیش مردم آشنا با فرهنگ دینى با آن آشنایى دارند، مسأله خواب قیلوله است. در فرهنگ دینى ما بر انجام خواب قیلوله بسیار تأکید و سفارش مى شود. برخى خود را به انجام آن عادت داده اند و بسیارى نیز در حسرت و آرزوى انجام آن هستند؛ اما مشغله هاى روزمره مانع آن مى شود. تا حدى نیز به مسأله خواب قیلوله رنگ دینى داده شده است، و در برخى کتاب هاى روایى بابى تحت عنوان «استحباب خواب قیلوله» ۲ باز شده است. آنچه هم اکنون از زمان خواب قیلوله، میان خواص و عوام شهرت دارد، خواب پیش از ظهر است. درباره مقدار آن نیز از یک ساعت تا یک ربع پیش از اذان ظهر اظهار نظر مى شود. هدف پژوهش حاضر، بررسى زمان خواب قیلوله است. براى بررسى این مسأله تحلیل و توصیفى از خواب قیلوله در قرآن کریم و فرهنگ عربى صورت خواهد گرفت. نیز تأملى بر استحباب آن در متون دینى خواهیم داشت. پیش از این هر دو، ابتدا روایات خواب قیلوله را مرور خواهیم کرد.

از نظر مذهبی:

خواب قبل از ظهر تا ظهر و بعد از نماز ظهر تا عصر است، که مستحب است و در آن وقت اگر کسی خوابی ببیند دروغ نمی شود . و این خواب رفع کننده کسالت و هضم کننده غذا است .

شخصی به خدمت حضرت رسول (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه) آمد و عرض کرد که من حافظه قوی داشتم و اکنون فراموشی بر من غالب شده است . حضرت فرمودند که آیا خواب قیلوله می کردی و حال ترک کرده ای ؟ گفت : بلی . حضرت فرمودند که باز خواب قیلوله بکن . چنان کرد و حافظه اش برگشت . و در روایت دیگر است که خواب قیلوله نعمت است و نیکو یاوری است بر بیداری و عبادت شب . (حلیة المتقین ، ص170)

حضرت صادق (علیه السلام ) : خواب بامداد شوم است و روزی را منع می کند و رنگ را زرد می کند و صورت را زشت می کند ... و به درستی که خداوند روزی را ما بین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت می نماید ...و مرغ بریان و ترنجبین بر بنی اسرائیل در این وقت نازل می شد ، هر که در این وقت خواب بود ، بهره او نازل نمی شد.

خواب قیلوله مستحب و مخصوص نیمروز اما کوتاه است. ساختار وجودی انسان به نوعی است که در طول شبانه روز و بعد از یک دوره بیداری به استراحت و خواب نیاز دارد. هنگامی که خورشید در مغرب پنهان می گردد و تاریکی گسترده می شود، همه چیز تعطیل شده و هنگام خواب و استراحت فرا می رسد تا بدن با استراحت شبانه و تجدید نیرو دگرباره در روز به کار و فعالیت برخیزد. خداوند شب را آفرید تا انسان در آن آرامش پیدا کند. اما خوابیدن به مدت کوتاه در طول روز انکار نشده و حتی از فوایدی برخوردار است. چنین خوابی موجب تجدید قوا و بازیابی نیرو می شود. (ر ک: شهید دکتر پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 17، ص 153.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد