محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

واقعا به نظر شهید مرتضی مطهری «فردوسی مردی زیانکار بود»؟‎

من این پست رو واسه دفاع از مطلب قبلی گذاشتم


خلاصه مطالب: آیا جملاتی مانند «فردوسی مردی زیانکار بود» یا عبارت «مرد خاسر زیان‌ بردۀ تهیدست‌» از شهید مطهری است و در کتاب نور ملکوت قرآن آمده است؟ آیا آیت الله مرتضی مطهری معتقد بود «زنده‌ کردن‌ لغات‌ فارسی‌ باستانی‌، برگشت‌ از تعالیم‌ قرآن‌ است»؟

    بر خلاف ادعای شایعه: این سخنان از شهید مرتضی مطهری نیست.
    شایعه جملاتی را به شهید مطهری نسبت می‌دهد، از قبیل «فردوسی مردی زیانکار بود. زنده‌ کردن‌ لغات‌ فارسی‌ باستانی‌، برگشت‌ از تعالیم‌ قرآن‌ است‌» و متذکر می‌شود که این جملات از کتاب نور ملکوت قرآن برداشته شده‌اند.
    نویسنده کتاب نور ملکوت قرآن شخص دیگری است و ربطی به شهید مطهری ندارد. برای اطلاع از نظرات شهید مطهری درباره فردوسی نکات تکمیلی را بخوانید.
    درست است که: این جملات متعلق به کتاب نور ملکوت قرآن (تالیف آیت الله حسینی طهرانی) است.
    جملات مذکور در شایعه - که نمونه آن در ادامه متن وجود دارد - عینا از جلد چهارم کتاب نور ملکوت قرآن (ص ۱۴۵) برداشته شده‌اند. این کتاب تالیف آیت الله حسینی طهرانی است و متن کامل آن در سایت معارف اسلام (که اختصاص به آثار ایشان دارد) وجود دارد.
    در حال حاضر جلدهای دوم تا چهارم این کتاب در سایت معارف اسلام از دسترس خارج شده‌اند و مراجعه به آنها با پیغام خطا مواجه می‌شود. اما نسخه‌ی آرشیو شده صفحه در سال ۲۰۰۸ دسترس است: لینک
    همچنین فهرست این کتاب نیز در روی سایت قابل رویت است و می‌توان عنوان بخش «تبلیغات‌ برای‌ فردوسی‌ و شاهنامه‌، تبلیغات‌ علیه‌ اسلام‌ است‌» را در آن یافت که حاوی مطالب مذکور است. (فهرست جلد چهارم کتاب نور ملکوت قرآن)
    «یک کلاغ» از خوانندگان خود دعوت می‌کند پیش از قضاوت عجولانه درباره نویسنده این جملات، سایر نظرات و مطالب ایشان را نیز مطالعه کنند و به صرف خواندن چند جمله خارج از متن اکتفا نکنند.

تکمیلی - نظر شهید مرتضی مطهری درباره شاهنامه فردوسی
در هیچ یک از آثار شهید مطهری مستقیما به موضوع شاهنامه یا شخصیت فردوسی پرداخته نشده است. چنانکه خود ایشان در مقدمه‌ی یکی از کتابهایشان شرح می‌دهند، علت این امر کمبود فرصت کافی بوده است.


متن کامل

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 17:36

این را نمی دانم ولی سخنانی که شهید مطهری درباره چهارشنبه سوری گفته نسخه صوتی آن موجود است و شایعه نیست. در صورت لزوم می توانم آدرس فایل را بدهم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد