محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

محمد لینوکس

همه چیز به غیر از لینوکس!

: بازاریابی یا کلاهبرداری

حتما این روزها تبلیغات گسترده همراه اول در ماه مبارک را از رسانه ها شنیده اید 5+55
 
: بازاریابی یا کلاهبرداری
 
 
 
در حال نوشتن مقاله ای هستم با عنوان "بازاریابی غیر اخلاقی " اما  امروز با یک نمونه ی جدید آشنا شدم که طاقت نیاوردم تا زمان تکمیل شدن مقاله برای صحبت کردن درمورد آن صبر کنم !

""پیام کوتاه می  آید و تلویزیون هم تبلیغ می کند که  با همراه اول ، 5 دقیقه صحبت کنید و هزینه بپردازید، 55 دقیقه رایگان هدیه بگیرید.!

اما هیچ کجا  اشاره هم نمیکند که ...
وقتی شما عضو طرح شدید حتی چند ثانیه  هم صحبت کنید 5 دقیقه کم می شود !!...""

این یعنی دقیقا مصداق مدرن از :

" غش در معامله" از نظر حقوق اسلامی و "کلاه برداری" به زبان خودمانی !

در میان تمام روشهایی که این مدت  در روشهای بازاریابی غیر اخلاقی شناسایی کرده ام این نوع روش غیر اخلاقی آنهم توسط سازمانی با این حجم فعالیت و تراکنش مالی با این برند معروف و معتبر واقعا ویژه و نگران کننده بود .

درست است که بازار رقابت ، همه ی سازمانها را دیر یا زود وادار به نو آوری در ارائه خدمات و محصولات و روشهای بازاریابی می کند . اما نو آوری با زیر پا گذاشتن حقوق مشتریان تفاوت بسیار زیادی دارد .
ما از کودکی شنیده ایم ،  "خدا از حق خودش می گذرد اما از حق بندگان نه !"  ، چطور ممکن است برای کسب در آمد و با بهانه ی استفاده از ترفندهای بازاریابی راضی شویم اینچنین و به این شکل رسمی و بی پروا حقوق دیگران را ضایع کنیم ؟!

حتی در کشورهایی که ما از رعایت اصول اخلاقی از سوی آنها چندان مطمئن نیستیم رعایت حقوق مشتریان یکی از مواردی است که به هیچ بهانه ای قابل تخطی نیست و عواقب قانونی سختی دارد .

مساله اینجا اینست که اینبار یک شرکت کوچک گمنام با یک آگهی کوچک و غیر رسمی اقدام به بازاریابی غیر اخلاقی و در نتیجه کلاه برداری نکرده است یک شرکت بزرگ و کاملا رسمی و با استفاده از رسانه ی ملی با آسودگی خاطر حقوق مشتریان خود را به بازی گرفته است !!

امیدوارم که مسولین همراه اول توضیحی قانع کننده برای این موضوع داشته باشند و اگر نداشتند بجای توجیه به شکل رسمی از تمام مردم بخاطر این رفتار غیر اخلاقی عذرخواهی کرده و از این پس نسبت به رعایت اخلاق در عملکرد خود دقت بیشتری داشته باشند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد